Overkapping A20 wordt langzaam realiteit

Dat heeft het team dat het onderzoek uitvoert bekendgemaakt. De resultaten worden over een half jaar verwacht. Het team bestaat uit de partners Blauwhoed, DuraVermeer, Syntrus, Achmea Vastgoed en Eneco. Het ontwerp- en ingenieursbureau ARUP en Winy Maas van architectenbureau MVRDV ondersteunen de verdere uitwerking van de plannen. Het gaat om een glazen overkapping over een lengte van 1,7 kilometer.

Volgens regiodirecteur Jan de Mooij van Blauwhoed krijgt het project een steeds hoger realiteitsgehalte. ,,Het is een majeur project voor Rotterdam-Noord”, zegt De Mooij, die hoopt dat binnen vier jaar het terrein bouwrijp is gemaakt. De aanleg en bouw gaan tien jaar duren, is de inschatting van de initiatiefnemers.

Het door de markt gefinancierde project maakt een eind aan de kale vlaktes van 166 hectare langs het spoor en de A20. Deze plekken maken plaats voor een woningbouwgebied van 4500 woningen in het midden- en hoogsegment. ,,Dat is waar Rotterdam ook behoefte aan heeft”, aldus De Mooij. Bovendien worden de wijken Crooswijk, Kralingen, Hillegersberg en Schiebroek met elkaar verbonden.

,,Kralingse Berg staat voor een groene en duurzame woonwijk met ook ruimte voor bedrijven, onderwijs en sport. Het wordt een stadspark met de allure van Central Park in New York. Het betekent ook een substantiële hoeveelheid recreatieve ruimte die aansluit op het Kralingse Bos en de Bergse Voorplas”, aldus de initiatiefnemers.
Verantwoordelijk wethouder Hamit Karakus van Rotterdam reageert enthousiast op de plannen, al was het maar omdat het een initiatief is van marktpartijen. ,,Maar het past ook heel goed in onze stadsvisie: bouwen in de stad zelf”, aldus Karakus die blij is dat partijen die elkaar versterken elkaar hebben opgezocht om het plan verder te ontwikkelen.

AD.nl/rotterdam/overkapping-a20-wordt-langzaam-realiteit-a63a7d9c/ (ANP)